Pligten Kalder præsenterer original og frygtsom dansk musik. De gør det endda med et elakstikdrevet orgel fra en meget brun fortid. Optiganet er del af Pligten Kalders unikke grundstemning. Måske ligger det danske gemt i en dystert vibrerende balance mellem det storslåede og konkrete. Alvor for sjov og sjov med alvor. Pligten Kalder laver seriøse og sorte sange med underfundige understrømme, men man behøver ikke blive ked af det, og man må godt have det sjovt imens.
Torben Steno bestyrer orglets omdrejningshastighed (hvilket bestemmer tonearten) og øvrige tangenter med hård hånd.
Johan Olsen er tristesse-troubadouren med velkendt magtfuld vokal og ekstra godt grus i ganen,
mens
Peter Jessen på hæsblæsende klarinet/mezzosopran-sax er det virtuost omfavnende imellem de to andre flaksende mandesjæle. Hans spil er i øvrigt det hele værd i sig selv.
Bunden lægges solidt af geniet fra Glamsbjerg, kontrabassisten, pianisten m.m. Søren Mikkelsen.
Pligten Kalder
ligner heldigvis ikke ret meget andet på den danske scene. De er kendt for at skabe magiske øjeblikke og komiske øjeblikke – ikke mindst mellem de triste sange. Her får Steno og Olsen sig som regel en anekdotisk snak om alt eller intet, mens Peter bevarer roen for alle.
Pligten Kalder varsler nyt album inden jul
“Længst muligt i eget hjem” er arbejdstitlen på Pligten Kalders kommende album, der kun udkommer på vinyl. En side med studieversioner af nye sange og en side med livesekvenser fra et par muntre forårsaftener på Musikhuset Dexter i Odense. Siden “Du skulle have været der i går” har orkestret fået tilgang af producer og bassist, Søren Mikkelsen, der også sidder bag knapperne på det nye album. Flere af de nye sange som f.eks “Toves Galleri”, “Rotten” og “Havde jeg dine vinger” har allerede vist sig at være stærke nok til at dæmpe gemytterne ved de lige lovligt muntre koncerter, hvor Johan Olsen og Torben Steno ofte fortaber sig i verbale opgør om Pligten Kalders manglende kommercielle succes og deres meget forskellige forhold til dyr. Det høres tydeligt på det nye albums liveside, som kun kan høres ved at købe pladen. De studie-indspillede sange bliver dog også tilgængelige via de gængse streamingtjenester.
Muntert, melankolsk, komisk tristesse er nogen af de ord, der ofte bliver hæftet på Pligten Kalders koncerter, hvor virtuose Peter Jessens klarinet og saxofon sammen med Søren Mikkelsens kontrabas har udvidet orkestrets musikalske råderum.
Som noget nyt arbejder Pligten Kalder også på at tilfredsstille en stigende efterspørgsel på merchandise. Der er planer om salg af T-shirts og udviklingen af et “Pligten Kalder” haveurinal er på tegnebrættet
Support: Laura Illeborg
Siden Laura Illeborg sidst udgav et soloalbum, er der gået ti år. Tiden flyver, når man har passeret de fyrretyve, og årene efter ”God Vagt” er for Illeborgs vedkommende brugt hurtigt, men fornuftigt. Dels på familie, børn, en efternøler og sygeplejeri, og dels på det musikalske samarbejde med Channe Nussbaum i duoen Illeborg & Nussbaum.
Sammen har de udgivet to albums og spillet en lang række koncerter i perioden. Men i foråret 2016 drak Laura en kop kaffe med bassisten Niels Dahl fra blandt andre Vildnis som har spillet bas på Illeborgs tre første soloplader. Pludselig satte Dahl sin kaffekop hårdt fra sig, og sagde: ”Jeg er klar!”. Illeborg vidste ikke helt præcis, hvad han var klar til – men det skulle vise sig at han var klar til at spille sammen igen.
Og det var Laura Illeborg faktisk også. Sangene pressede sig ganske enkelt på. Tekster og melodier var allerede begyndt – med Illeborgs ord – ”at drysse ud af ærmet” i hidtil uset omfang. Da sangene havde fået nogenlunde form, blev Knud Møller kontaktet.
Med stærke kræfter – Knud Møller (Johnny Madsen) på guitar og Niels Dahl (Vildnis) på kontrabas, har Laura Illeborg indspillet nyt “solo”-album i Sweet Silence North Studio hen over sommeren 2017. Albummet udkommer d. 23. februar og er således super-aktuelt.
Laura er særligt inspireret af amerikanske navne som Jackson Browne, Emmylou Harris og Rickie Lee Jones